Monday 23 October 2017

Hukum Forex Fatwa Kebangsaan


Sebelum ini persoalan membabitkan hukum Forex haram atau halal acapkali menjadi perdebatan dan persoalan dikalangan apa yang boleh kami istambulan 822kaki forex8221. Dan tahun lepas pun JAKIM mahajajajajaji Muzakarah Ahli-Ahli Majlis Penasihat Syariah Institusi Kewangan bagu membincangkan perkara-perkara seperti: Kefahaman Umum Terhadap Perdagangan Mata Wang (Forex) dan Kedudukannya Dalam Syarak Perdagangan Mata Wang (Forex) de Pandangan Syarak Mengenai Pegendaliannya Perdagangan Mata Wang (Forex) Kedudukannya Dalam Undang-undang dan Kesannya ke atas Ekonomi Dan hasil daripada muzakarah tersebut terdapat beberapa rumusan dan kesimpulan yang telah dicapai antaranya ialah: Jual beli matawang diharuskan olear syarak, namun perlu mematuhi dawabit tertanu selena menggelakkan unsur-unsur-unsur syibh riba , Tipu daya, judi, qabd yang tidak jelas dan gharar dalam operasi spot forex secara individual melalui plataforma elektronik. Operasi spot forex en el mercado de la compra y venta de productos de segunda mano en el mercado de productos de segunda mano de Malasia Walaubagaimanapun, semáforo satu ketetapan telah dibuat oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengenai Forex. Hukum Forex. Haram atau Halal KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskanumat Islam haram menguanan sistem perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing (forex) seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. 8220Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang membabitkan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oyeh, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat islam dharamkan daripada menginalkan sistem perniagaan cara demikian, 8221 katanya kepada pemberita selepas Mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 en el corazón de la India. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan menguan perniagaan pertukaran wang asing, itu umat islámico tidak perlu menceburkan diri, tambaquín pula kegiatan itu membabitkan penggunaan internet di kalangan individual yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. 8220Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari banco ke banco dibenarkan. Kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, 8221 katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Banco Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan itu dibuat selecciones jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak penal syariah Banco Negara pada muzakarah itu. 8220Pada mulanya, kita meragui, tentang, kaedah, pelaksaaan, skim, itu, tetapi, kita, berpuas, hati, selepas, sistem, perniagaan, skim itu, ditukar, konsep, Islam, iaitu, Mudharabah, 8221 katanya. 8211 BERNAMA Dahulu secara faktanya antara sebab ekonomi Malasia pernah jatuh tahun 1997/1998 adalah tindakan kerajaan Malasia bermain forex antarabangsa yang 8220duduk dalam sistem kapitalis8221 sehingga en la rueda de la lista George Soros untuk sabotaj ekonomi Malaysia. Bagi kami ketetapan yang telah diberikan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menunjukkan melahirkan pendirian mereka terhadap satu-satu kemusykilan untuk dijadikan panduan tambahan kepada unat Islam di Malysia hari ini. Dan tindakan Majlis Fatwa meletakan hukum Forex haram itu dibuat setelah mereka membuat kajian yang mendalam dan kajian itu tak bermakna dalam kajian dilakukan secara tergesa-gesa dan dibuat dalam tempoh sehari dua. Yang berada dalam Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ini juego de palabras en un orang. Kalangan ulama dan yang ada pengetahuan tinggi dalam ilmu agama. 8220Adakah kita mahu terus menunggu jawapan yang kita ingini barulah kita akan terima amperio berpuas hati dengan ketetapan daripada kalangan yang pengetahuan tinggi dalam agama terutamanya melibatkan hukum8221 Cangrejo de kalau en el beso de harapan kami sendiri supaya Jawatankuasa Kebangsaan Malasia jenguklah-jenguklah sistem perbankan de Malasia hari ini Melibatkan beberapa persoalan yang telah membelengu rakyat Malasia secara umum dan umat Islam de Malasia amnya. Kami mahu lihat sendiri apa pendirian Jawatankuasa Kebangsaan Malasia mengenai soal-soal yang melibatkan Sara 1Malaysia. Kadar faedah yang dikenakan pihak banco kepada pelanggannya selama ini, PTPTN caj pelajarnya dikehendaki bahar balik lebih dari jumlah pinjamannya. Dan mungkin kalangan anda sini mahu menambahnya Samada kerajaan nak ikut atau tidak itu perkara nombor 2. Yang penting kami mahu melihat sendiri ketetapan jawatankuasa Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu. PD. Apa responder anda sebaik Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menfatwakan hukum Forex haram kenape mufti cuma keluarkan fatwa haram secara terpilih. Banyak yang haram Contohnya Principal saham tue pun haram. Pasal kerugian tak menentu Urusniaga tertangguh. Sume banco yang menawarkan simpanan ataupún secara pinjaman secara riba juga patut difatwakán secara jelas ttg pengharamannya. Kenape, mufti, selalu, mengeluarkan, fatwa, mengikut, keuntungan, kerajaan, semata-mata. Jikalau kerajaan tidak mendapat keuntungan apa-apa daripada urusniaga tersebut. Maka difatwakan HARAM. Manakala urusniaga yang sudah terang-terangán mengandungi riba tidak difatwakan sebagai HARAM. Nie ler mufti dunia Takut hilang jawatan Merujuk pada fatwa yg dkeluarkan. forex adalah haram kerana.1.spekulasi.2.intenet individu.3.keuntongan tdak menentu. soalanya..dimana bezanya dngan pasaran saham bskl..tolong Jelas Kandi ruangan terhad ini pihak kami Ingin menjawab beberapa kekeliruan tentang hukum berkaitan dengan Perdagangan matawang asing atau Forex (intercambio de divisas). Kekeliruan dentro memberi fatua tentang haramnya Perdagangan matawang asing en relieve disebabkan dangkalnya ilmu tentang tentang perkara tersebut hanya melalui mendengar Cerita tentang perlaksanaannya atau sekadar Membaca artikel yang ditulis tentangnya di Internet atau di tión maná tanpa terlibat secara Langsung Untuk memahami proses Perdagangan matawang asing ini dilakukan. Sesetengah pihak begitu tegas mengatakan dan cuba membuktikan ianya haram sehingga menjengilkan biji mata untuk menegakkan hujahnya tanpa menilai secara kajian yang mendalam atau memahaminya terlebih dahulu dengan secara tepat. Pertama, beberapa pihak ada menyatakan bahawa perdagangan matawang asing pada hukum asalnia adalah harus dan kemudiannya haram berlangsung selama 24 jam sehari secara berterusan. Untuk makluman sidang pembaca, perdigangan matawang asing hanya boleh dilakukan 24 jam sehari dan selama 5 hari seminggu bermula En línea hingga Jumaat sahaja secara en línea. Pada hari Sabtu y Ahad, pasaran matawang seluruh dunia ditutup. Hanya pasaran Da Ma Cai, Deporte Toto, Magnum 4D dan yang sewaktu dengannya dibujar 8220off-line8221 (Ini hukumnya adalah haram tanga adanya syak wasangka lagi). Mereka juga menyatakan bahawa berlakunya 8220Riba un Nasiah8221-daripada pertukaran Wang kerana tidak dilakukan secara 8220yadan bi yadin8221 atau dentro Inggerisnya 8220on el punto basis8221 atau dentro bahasa Melayunya 8220tangan ke tangan8221 atau dentro bahasa yang Lebih mudah adalah 8220serah dan terima8221 atau qadabh. Di dalam perdagangan matawang asing tidak akan dibenarkan membuat pembélian atau penjualan sekiranya mudharib (comerciante) tidak mempunyai duit yang mencukupi di dalam akaunnya sendiri. Ini bermakna Mudharib (comerciante) perlu menjual atau membeli atau dengan istilah lain menukar matawang bergantung pada nilai yang dimiliki bertepatan konsep 8220serah dan terima8221 atau 8220en el punto base8221 qabadh secara hukmi. Di dalam perdangangan matawang asing tidak berlaku tempahan nilai matawang atau pembidaan nilai matawang. Apa yang berlaku ialah pembelian dan penjualan sesuatu je de calificación matawang yang dikategori oleh Ulama sebagai 8220 bay8217u naqdu bi Naqdi kas sil8217ati 8220. Nilai matawang yang diniagakan adalah dari jenis yang berbeza dan bukannya dari satu jenis kerana di dentro Perdagangan matawang asing tidak Akan berlaku jual beli pada Matawang dari yang sama jenis Contohnya dibeli (comprar / largo / mina) atau dijual (vender / corto / suyo) matawang EE. UU. Dólar bersamaan dengan Yen japonés (USD / JPY). Gran Bretaña Libra bersamaan dengan US Dolar (GBP / USD). Mereka juga menegaskan bahawa perdagangan matawang asar adalah haram kerana transaksi diuruskán oleh sebuah institusi kewangan konvensional. Adakah muamalah di dalam Islam diharamkan untuk orang Islam berdagang de los berurus niaga dengan orang bukan Islam secara mutlak. Bagaimana pula hukumnya banco sebuah konvensional banco yang menggaji pegawai syarie8217nya Untuk menjaga atau memantau kaunter Islam tersebut sedangkan selebihnya terlibat dentro de la usura dan haram Dan pegawai syari8217e tersebut terpaksa redha dengan selebihnya kerana alasan Bukan dentro Bidang kuasa beliau Memang benar bahawa Panel Penasihat Cherámico Sedunia yang bernaung di Bawah nama Contabilidad Organización amplificador de auditoría para las instituciones islámicas (AAOIFI) yang Antara adalah Panel Penasihat Syariahnya Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wanbah Zuhaili, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani8217 dan ramai Lagi menyatakan bahawa transaksi Antara matawang Secara tangguh dan 8220 adelante8221 akan menghasilkan 8220Riba an-Nasiah8221. Tetapi perniagaan matawang seccion tangguh dan 8220forward8221 tidak berlaku dalam realiti perdagangan matawang asing. Ini kerana setiap belian atau jualan hendaklah dilakukan secar langsung dan semasa ataupun 8220instantan2222 dalam pasaran tanpa adanya penangguhan waktu dan 8220forward8221 walau sesaatpun. Mereka menyatakan bahawa perdagangan matawang asar adalah haram kerana berlakunya SWAP. SWAP sebagaimana yang didefinisikan adalah 8220sebagai satu perjanjian atau kontrak de antara dua pihak bagi pertukaran bertempoh bagi sesuatu activo kewangan yang khusus, activo material atau kadar faedah. Proses ini hanya, berlaku, antara, institusi, kewangan, dengan, institusi, kewangan, yang, lain, sahaja. Apa yang berlaku ialah istilah SWAP dentro Perdagangan matawang asing tersebut merupakan CAJ penyetoran DAGANGAN (gastos de almacenamiento) Untuk penjualan atau pembelian matawang yang melebihi 24 atasco de Dan bukannya pertukaran bertempoh atau jualan matawang secara tangguh. Mereka mendakwa bahawa Perdagangan matawang asing adalah haram kerana konsep 8220options8221 dipersetujui yang didefinasikan sebagai 8216Satu Kontrak yang maná hak diberikan (tetapi tidak menjadi kewajipan) Untuk membeli atau menjual sesuatu elemento yang (sama ada dentro bentuk saham, komoditi, matawang, indeks dan Hutang) pada Harga yang ditentukan. Tiada kewajipan bagi penempah Untuk memenuhi tuntutan Kontrak bagi membeli elemento yang ditempah, tetapi penjual hak elemento UIT, wajib memenuhi tuntutan kontrak.8221Dan beliau kaitkan 8220options8221 ini dengan penjualan Benda yang belum dimiliki berteraskan hadis Nabi vio yang berbunyi: 8220Jangan kamu membeli Ikan dentro del aire, Karena, sesungguhnya, jual, beli, yang, demikian, itu, mengandungi, penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas8217ud) 8216Options8217 dengan penjualan benda yang belum dimiliki adalá topik dan perbahasan yang jauh berbeza. Nampak gayanya, beliau, terkeliru, antara, dua, benda, yang, tidak, berkaitan, ini. Kami memang Akui bahawa 8216options8217 adalah Salah satu urus Niaga yang terlibat dengan gharar Dan Riba Serta hukumnya haram Akan tetapi ianya tidak dibenarkan dan tidak berlaku dentro Perdagangan matawang asing atau divisas (divisas) tetapi ianya hanya berlaku dentro ekuiti dan komoditi. Mereka juga mendakwa berlakunya 8220futuras8221 dalam perdagangan matawang que dan dan ianya adalah haram bila terlibat dengan matawang kerana ianya membawa kepada 8220Riba an-Nasiah8221. 8220Futuras8221 itu didefinasikan sebagai. 8220 Satu kontrak komersal yang dibuat bagi melakukan pembeliano atau jualan satu aset dalam satu kuantiti yang khusus pada tarikh akan datang yang khusus 8220 (Enciclopedia Britannica, 1988. 5/65). Para cendiakawan dan ilmuwan Islam membenarkan 8220futures8221 dilakukan dengan syarat Kontrak komersial yang dibuat UIT hanya Janji dari satu belah pihak atau 8220unilateral promesa de una UIT side8221.Oleh, apa yang berlaku dentro Perdagangan matawang asing adalah bertetapan dengan syarat yang diberikan oleh Ulama8217 Islam dengan futuros yang dibenarkan dentro Perdagangan matawang asing adalah dikenali sebagai 8220pending order8221 dan proses perlaksanaan yang diberi kuasa sepenuhnya kepada mudharib (comerciante) tanpa gangguan atau campurtangan dari mana-mana pihak Untuk membuat keputusan meletakkan dan meneruskan 8220pending order8221 tersebut atau sebaliknya. Mereka mendakwa bahawa di dalam pelaburan perdagangan matawang asing terdapatnya Capital Garantizado (Jaminan Wang Modal tidak lupus) dan juga 8216Guaranteed Fijo Return8217 (jaminan pulangan dan jumlah yang tertentu). Kami dapati dua unsur ini tidak berlaku de dalam perdagangan matawang kerana kami pernah berjumpa dengan mdina yang rugi berjuta-juta ringgit dan tidak kurang jug yang membuat keuntungan berjuta-juta ringgit. Itulah se levantó y se perdió en la pera. Hanya merkka yang kuat dan kental sahaja akan bangkit dan yang lemah akan terus menjadi semakin lemah. Mungkin beliau tersilap faham tentang naranja yang membuat skim Pak Hombre Telo deniti realiti perdagangan matawang asing. Daripada penelitian dan pemerhatian yang kami lakukan serta kajian yang mendalam tentang bagaimana urusan serta perjalanan perdagangan matawang asing dilaksanakan, kami dapati tidak terdapat unsur-unsur atau terma-terma yang bercanggah dengan Islam. Sealah dihalusi tentang perlaksanaan dan perjalanannya y otros productos relacionados con este tema, tiada satupun yang bercanggah dengan kehendak syara8217 atau terlibat dengan syubhah atau ribawi. Walaupun dibujar secara maya de internet, ianya mewakili akaun dan duit yang sebenar serta berhadapan dengan risiko yang tinggi kepada sesiapa yang berurusan dengan perdagangan matawang asing ini. SUMBER. Majalah Sinar Rohani Terbitan JAKIMFatwa MUI tentang Jual Beli Mata Uang (AL-SHARF) Pertanyaan yang PASTI ditanyakan oleh setiap comerciante di Indonesia. 1. Apakah Trading Forex Haram 2. Apakah Trading Forex Halal 3. Apakah Comercio Forex diperbolehkan dalam Agama Islam 4. Apakah SWAP itu Mari kita bahas dengan artikel yang pertama. Forex Dalam Hukum Islam Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhan / komoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan pena de permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGANO NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berluktuasi) setiap saat sesuai volumen permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan dan penawil inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang secara nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul. --- gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima El peny del menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pe mbeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakantindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat) 2. Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterima kan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) Pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada diceangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli salam itu diperbolehkan dalam agama. Jangan kamu membeli ikan dalam el aire, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Masud) Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkán sifatsifatnya atau ciri-cirinya. Kemudiano jika barang sesuai dengan keterangán penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunya hak khiyar, artinya boleh meneruskán atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan semu hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkus / tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, sebagainya dan, asalkam diberi etiqueta yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. Cit. Hal 135. Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al-Asbah al-Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. JUAL BELI VALUTA QUE ASA DAN SAHAM Yang dimaksud dengan el valor adalah mata uang luar negeri seperi dolar Amerika, libra esterlina Inggris, ringgit Malasia dan sebagainya. Apabila antara negara terjadi perdagangan internasional maka tiap negara membutuhkan valuta asing untuk alat bayar luar negeri yang dalam dunia perdagangan disebut devisa. Misalnya eksportir Indonesia akan memperoleh idee dari hasil ekspornya, sebaliknya importir Indonesia memerlukan devisa untuk mengimpor dari luar negeri. Dengan demikian akan timbul península perminataan di bursa valuta asing. Setiap, negara, berwenang, penuh, menetapkan, kurs, ugna, masing-masing (kurs adalah, perbandingan, nilai, uangnya, terhadap, mata uang asing) Misalnya 1 dolar Amerika Rp. 12.000. Namun kurs uang atau perbandingan nilai tukar setiap saat bisa berubah-ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi negara masing-masing. Pencatatan kurs uang dan transaksi jual beli valuta asing diselenggarakan de Bursa Valuta Asing (AWJ Tupanno, et al., Ekonomi dan Koperasi, Yakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77) FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS Fatwa Dewan Syariah Nasional Majelis Ulama Indonesia No: 28 / DSN-MUI / III / 2002 tentang Jual Beli Mata Uang (Al-Sharf) a. Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan transaksi jual-beli mata uang (al-sharf), baik antar mata uang sejenis malpun antar mata uang berlainan jenis. segundo. Bahwa dalam urf tijari (tradición perdagangan) transaksi jual beli mata uang dikenal beberapa bentuk transaksi yang estado hukumnya dalam pandangan ajaran islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain. do. Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut, dilakukan, sesuai, dengan, ajaran, islam, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf untuk dijadikan pedoman. 1. Firman Allah, QS. Al-Baqarah2: 275:. Dan Allah (en español) tela tela tela tela................ 2. Hadis nabi riwayat al-Baihaqi dan ibnu Majah dari Abu Said al-Khudri: Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual beli itu hanya boleh dilakukan atas dasar kerelaan (antara kedua belah pihak) (Albaidah de Ibnu Majah, dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban). 3. Hadis Nabi Riwayat Musulmán, Abu Daud, Tirmidzi, Nasai, dan Ibn Majah, dengan teks musulmanes dari Ubadah bin Shamit, Nabi vio bersabda: (Juallah) emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, syair dengan syair, kurma Dengan kurma, dan garam dengan garam (denga syarat harus) sama dan sejenis serta secara tunai. 4. Hadis Nabi riwayat musulmanes, Tirmidzi, Nasai, Abu Daud, Ibnu Majah, dan Ahmad, dari Umar bin Khattab, Nabi vio bersabda: (Jual-beli) emas dengan perak adalah Riba kecuali (dilakukan) secara tunai. 5. Hadis Nabi riwayat musulmán dari Abu Said al-Khudri, Nabi vio bersabda: Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagiano atas sebagian yang lain janganlah menjual perak dengan perak kecuali sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagaian Atas sebagian yang lain dan janganlah menjual emas perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai. 6. Hadis Nabi riwayat musulmanes dari Bara bin Azib dan Zaid bin Arqam. Rasulullah vio melarang menjual perak dengan emas secara piutang (tidak tunai). 7. Hadis Nabi riwayat Tirmidzi de Amr bin Auf: Perjanjian dapat dilakukan de antara kaum muslimin, kecuali perjanjian yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram dan kaum muslim terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram. 8. Ijma. Ulama sepakat (ijma) bahwa akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu 1. Surat dari pimpinah Unidad Usaha Syariah Banco BNI no. UUS / 2/878 2. Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syariah Nasional pada Hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H / 28 Mar. 2002. Dewan Syariah Nasional Menetapkan. FATWA TENTANG JUAL BELÍ MATA UANG (AL-SHARF). Pertama. Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengue ketentuan sebagai berikut: 1. Tidak untuk spekulasi (untung-untungan). 2. Ada kebutuhan transakta atau untuk berjaga-jaga (simpanan). 3. Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama en secara tunai (at-taqabudh). 4. Apabila berlainan jenis maka, harus, dilakukan, dengan, nilai, tukar (kurs), yang, berlaku, pata, sa, transaksi, secara, tunai. Kedua. Jenis-jenis transaksi Valuación Asing 1. Transaksi SPOT, yayu transaksi pembélian dan penjualan valuta asing untuk penyeraan pada saat itu (sobre el mostrador) atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari. Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional. 2. Transaksi HACIA ADELANTE, el transaksi pembelian de los yanuts de los penjualan del yang de los yang de los yang del nilainya del danta de la nube del ditetapkan del pata de la soda de la mariposa del antara 2x24 del diberlakukan y del diberlakukan de la novedad. Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan (muwaadah) dan penyerahannya dilakukan de kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk adelante acuerdo untuk kebutuhan yang tidak dapat dihindari (lil Hajah) 3. Transaksi SWAP yetu suatu kontrak pembeliano atau penjualan valas dengan harga punto yang dikombinasikan dengan pembélian antara penjualan valas yang sama dengan harga adelante. Hukumnya haram, karena mengandung unsur másir (spekulasi). 4. Transaksi OPCION YAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Hukumnya haram, karena mengandung unsur másir (spekulasi). Ketiga. Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan, dengue ketentuan jika de kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di. Jakarta Tanggal. 14 Muharram 1423 H / 28 Maret 2002 M DEWAN SYARIAH NASIONAL - MAJELIS ULAMA INDONESIA

No comments:

Post a Comment